PRIJIMACKY-TSP.CZ



Diskusní fórum o všem, co se týká přípravy na TSP MU a studia na Masarykově univerzitě v Brně

Akce:  Domů | Odpovědět | Statistika | Registrace | Hledat
 
 
Diskusní fórum: testy studijních předpokladů, Brno / Kritické myšlení / Co bylo loni na kritickém myšlení kritického?
Autor Zpráva
Anonymní
# Zasláno: 28 Bře 2006 09:57


Zajímaly by mě vaše názory na kritické myšlení v TSP 2005. Jak si představujete kritické myšlení vy? Podle mého názoru to bylo to, co se tam objevilo v letech 2003 a 2004, tj. poznat smysl textu, dokázat vybrat správný argument pro nějakou situaci, dokázat najít chybu v argumentaci apod. Prostě zapojit své schopnosti a znalosti, získané třeba i z jiných oborů a dokázat kriticky zhodnotit určitou situaci.

Myslím, že to, co tam bylo loni, bylo totéž, jako v subtestu kulturní přehled, tudíž se z TSP pomalu stávají vědomostní testy. Co si o tom myslíte?

woland
Administrátor
# Zasláno: 28 Bře 2006 12:55


Plně souhlasím. Myslím, že kdyby loni někdo přehodil pár úloh z "kritického myšlení" do kulturního přehledu a naopak, nikdo by nic nepoznal.

Ostatně, několik úloh z verbálního myšlení podle mě spíš patřilo do úsudků. Varianta 2004 se mi líbila výrazně víc než 2003 nebo 2005.

I třeba kvůli obsahu subtestu "numerické myšlení": numerický IQ test (takový, jako byl v roce 03 nebo 05) podle mě testuje trošku jiné věci než schopnost poradit si s matematickou úlohou: operovat s čísly je něco trochu jiného než matematické myšlení.

V těch verzích 2004 zkrátka nedocházelo k takovému "tématickému mišmaši/myšmaši :-)", a podíl vědomostních otázek byl rozumný. Uvidíme s čím přijdou letos...

Anonymní
# Zasláno: 28 Bře 2006 17:34


Přijde mi to, že vývoj testů se celkem dal očekávat, plyne to i ze způsobu, jak se testy hodnotily.

V roce 2003 se skoro zázračně podařilo vytvořit 8 srovnatelných variant a opravdu, jak bylo původně naplánováno, rozhodovaly správné odpovědi, žádné percentily se nepočítaly.

V roce 2004 zřejmě autoři očekávali, že se podaří totéž, ale ouha, nepovedlo se, některé varianty byly těžší než jiné, statistické charakteristiky se lišily, takže bylo nutné hodnotit jinak. Tehdy přišly na řadu percentily, aby se však dodrželo, co bylo předem řečeno, násobily se 0,8 a zaokrouhlovalo se nahoru - tím se zajistila předem deklarovaná bodová škála 0-80 bodů. Nutno říct, že tento způsob byl v dané situaci jediný možný, byť si vynutil například kritický článek na iDNES. Pravda, měli to říct dopředu.

V roce 2005 už si autoři na nic nehráli, na začátku řekli, že budou percentily, takže tím dostali značnou volnost - nebylo nutné se snažit udělat stejně obtížné varianty. Takže v jedné variantě je i několik typově stejných úloh, které jinde nejsou a podobně, kulturní přehled se míchá s kritickým myšlením (přesněji řečeno úlohy na kritické myšlení úplně chybí), prostorová představivost se míchá se symbolickým myšlením a úsudky s analytickým myšlením.

V tomto kontextu nechápu výrok rektora Fialy, který říkal, že se TSP "zkvalitnily". Pravda, jako politolog je asi zvyklý na šprtání nazpaměť.

Očekávaný vývoj? Řekl bych že mix a všehochuť jako loni.

Mimochodem TSP 2004 se mi taky líbily nejvíc.

woland
Administrátor
# Zasláno: 28 Bře 2006 22:58


Mám pocit, že autorský team brněnských TSP stále hledá, jak by měly testy po obsahové stránce vypadat.

Testy SCIO mi z tohoto pohledu přijdou profesionálnější - jánevím kolik let už vypadají stejně a jsou podle řady kritérií opravdu kvalitní - třebaže si nejsem jist, zda takovéto testy pomohou univerzitám vybrat ty nejvhodnější adepty.

A propos, to, že v jedné variantě je několik typově stejných úloh, není náhoda. Má to význam z hlediska zjišťování dalších charakteristik testu, resp. testované skupiny. Jde např. o tzv reliabilitu - je kolem toho celkem rozsáhlá teorie, ale nevím, zda to na MUNI nějak dál pitvají.

Anonymní
# Zasláno: 29 Bře 2006 00:04


např. tzv reliabilitu - je kolem toho celkem rozsáhlá teorie

A nevíte o tom někdo něco bližšího? Co přesně reliabilita znamená? A jak se vypočítá? Na webu jsem našel jenom hodně vágní informace, ale třeba přesný vzorec, jak se vypočte ne.

woland
Administrátor
# Zasláno: 29 Bře 2006 01:48


Existuje více různých vzorců, které mají reliabilitu postihnout, jde většinou o nějaké korelační koeficienty. Pokud Vás tahle věc zajímá, nahlédněte do diskuse pod článkem v České Škole, V příspěvku O. Š. z 1. 4. 19:59 tam najdete i jeden z možných vzorců.

Jinak, diskuse je poměrně podnětná pro leckoho... Rádi kritické myšlení?

Vaše odpověď

          vypnout *Co to je?

 » Uživatelské jméno  » Heslo 
 
 

miniBB forum software © 2001-2013 | Využíváme služeb Monty Webhosting
© 2006-2013 Martin Víta, Kurzy-Fido.cz | Spolupracujeme s Aleph.cz | Navštivte partnerské diskusní fórum o testech Scio