PRIJIMACKY-TSP.CZ



Diskusní fórum o všem, co se týká přípravy na TSP MU a studia na Masarykově univerzitě v Brně

Akce:  Domů | Odpovědět | Statistika | Registrace | Hledat
 
 
Diskusní fórum: testy studijních předpokladů, Brno / Prostorová představivost / Dají se krychle naučit? Třeba př. 10, varianta 58...
Autor Zpráva
Anonymní
# Zasláno: 8 Bře 2006 02:07


Dělají mi problémy příklady, ve kterých jde o krychle: typu
ke které krychli patří zobrazená síť atp. Nemám moc dobrou prostorovou představivost, takže by mě zajímalo, jestli existuje ještě nějaký jiný způsob, jak tyhle příklady řešit. Hlavně aby byl rychlý...

Díky, Milan

woland
Administrátor
# Zasláno: 8 Bře 2006 02:44 | Změnil/a: woland


Díky za dotaz, přiměl mě ke zformulování toho, co většinou při řešení těchto úloh používám. Budu se snaž být co nejvíce názorný, nicméně tuším, že to bude působit trošku těžkopádně.

Vycházím z toho, že prostorová představivost se dá při řešení aspoň částečně nahradit úsudky. Budu se opírat o tu úlohu, kterou jste zmínil.

Nejde o nic jiného než o správné "přečtení" informací, které jsou v tom pláští (síti) zakódované...

Jsou to především následující fakta:
- uvědomění si toho, které dvojice stran jsou si protilehlé a které spolu sousedí hranou -> a vědět, které hranice čtverců (stěn) v plášti (síti) tomu odpovídají.

- každý roh krychle je společným bodem tří stěn - chce to umět najít v plášti ty tři hrany, resp. hlavně umět ukázat ty jejich konce, které se v tomto bodě stýkají.

Většinou je vhodné postupovat vylučovacím způsobem:
dejme tomu, v áčku si všimneme růžku, který je společný stěnám s jedničkou, dvojkou a trojkou: klíčové je na něm to, že tečky té trojky směřují "do toho růžku".

V té síti ovšem průsečík 1, 2 a 3 vznikne ve společném bodě horní strany čtverce s trojkou, horní strany čtverce s dvojkou (a pravé strany čtverce s jedničkou) -- když si to člověk ukáže, tak zjistí, že do tohohle růžku, který vznikne po sestavení té sítě, "tečky ze trojky nevedou". A podobným argumentem se dá vyloučit např. b).

Doufám, že alespoň ta hlavní idea byla z tohohle nástinu trošku cítit. Kdyžtak se prosím ozvěte ještě jednou.

Pokusím se sem dodat v brzké době nákres, z něhož by to bylo patrnější -- mimochodem, ještě jsem neuvedl jednu pomůcku, která se uplatní třeba při vylučování d) a souvisí s jakýmsi typem "orientace".

Nicméně, mohu Vás ubezpečit, že tahle věc se pomocí úsudků dělat dá, že by bylo možné jí i naprogramovat, čili popsat jí takovým způsobem, aby jí rozuměl i počítač, který zrovna prostorovou představivostí neoplývá... :-)

woland
Administrátor
# Zasláno: 8 Bře 2006 02:55 | Změnil/a: woland


Mimochodem, jaké metody používáte při řešení krychlí Vy? Podělte se s námi... Našli jste v literatuře nějaké zajímavé a rychlé postupy?

Jménem všech návštěvníků této sekce děkuji!

w*

Berda
Člen
# Zasláno: 20 Bře 2006 18:45


Já krychle řeším tak, že si krychli nakreslím i s tečkama a pak ji porovnávám s možnostmi. Je pravda, že i takhle to chce dost představivosti, ale mě to hodně pomáhá.

Dajule
Člen
# Zasláno: 24 Bře 2006 17:58


Já si určím které strany na síti jsou protilehlé a pokud je najdu v zadání vedle sebe tak tu možnost rovnou škrtnu. Pak mi zbudou třeba jen dvě možnosti no a pak uplatním prostorovou představivot. :-))
Nefunguje to na úplně všechny příklady, ale tam kde jo je to hedně rychlé a spolehlivé...

Dalep
Člen
# Zasláno: 28 Bře 2006 22:41


Hmmm zajímavé....nooo ja nad tím nikdy takhle nepřemyšlel-skrz ty úsudky je to pro mě složitější....ja si tu kostku prostě jen "složím v hlavě" a pak už jen porovnavam ;-)

Helelena
# Zasláno: 6 Dub 2006 14:17


Já prostorovou představivost nemám, tak to většinou natipuju

Elwen
Člen
# Zasláno: 27 Dub 2006 16:34


Základ je poznat, jestli ty tři strany reálně můžou spolu sousedit. (zdálo by se, že je to už cíl, ale není tomu tak, bohužel). I když člověk nemá nijak zvlášť dobrou prostorovou představivost, tohle většinou ještě nějak zvládne.
Kde ale já vidím zakopaného psa (a kde jsem taky už nejednou udělal chybu, než jsem si toho všimnul) je fakt, že kromě pozice čísla musí být číslo i ve správné poloze. Čísla 1, 4, 5 jsou v pohodě, ta ať natočíte jakkoliv, jsou stále stejná... u 2, 3 a 6 si chce dát opravdu pozor, jak jsou k sobě v zadání natočena . Např. var. 59 př. 10 by mohla být správná odpověď i b) ale dvojka je tam špatně natočena.
Tak to je jen takový malý tip, abyste nedělali zbytečné chyby ;o)))

MiG
# Zasláno: 1 Kvě 2006 02:00


Vem nůžky a máš to vyřešené raz dva.

j
# Zasláno: 1 Kvě 2006 16:31


opravdu pomůže si takovou síť vystříhnout, nakreslit si tam tečky podle zadání, zkusit to vyřešit a pak si na tý vyrobený kostce ten postup vověřit. Tim se to dá naučit dobře a ty postupy na tý papírový kostce se vám vžijou natolik, že je potom dokážete aplikovat zpaměti (teď sem to zkoušel a vyřešim kostku za 20 sekund místo 2 minut předtim...)

kitimitipetule
# Zasláno: 4 Kvě 2006 18:42


to si můžu na tech testech vystřihnout kus nějakýho papíru a pohrát si s kostečkama? nemohla bych si donést předstřih?

jaja7958
Člen
# Zasláno: 4 Kvě 2006 19:10


No při zkouškách jistě že ne, ale doma si to můžeš vyzkoušet a lépe se to tak naučíš.

Hellenios
# Zasláno: 5 Kvě 2006 09:31


Asi nemá smysl psát, zda se to dá naučit nebi ne. Věř mi, testy inteligence se taký nedají naučit, i když si to mnoho lidí myslí.

Dalep...souhlasím s Tebou...jenom složit a odškrtnout.

Anonymní
# Zasláno: 21 Dub 2012 17:26


varianta tsp 2009 př.37, var. 6
můžete mi prosím pomoci s tímto příkladem?Děkuji

Anonymní
# Zasláno: 18 Úno 2014 16:49


A co takhle zkusit si doma vytvořit vlastní síť z papíru a poskládat si ji do tvaru - mohlo by to pomoct

Vaše odpověď

          vypnout *Co to je?

 » Uživatelské jméno  » Heslo 
 
 

miniBB forum software © 2001-2013 | Využíváme služeb Monty Webhosting
© 2006-2013 Martin Víta, Kurzy-Fido.cz | Spolupracujeme s Aleph.cz | Navštivte partnerské diskusní fórum o testech Scio